Ile kosztuje zdobycie pracy na statku?

Praca na morzu jest bardzo atrakcyjna za równo pod względem finansowym, jak i podróżniczym. Niestety aby ją zdobyć trzeba ponieść pewne koszty.

Rozmowa kwalifikacyjna

Agencje rekrutacyjne nie pobierają od aplikantów żadnych pieniędzy za organizację rozmowy kwalifikacyjnej z armatorem. Problem pojawia się, gdy mieszkamy w znacznej odległości od siedziby agencji, gdzie zazwyczaj takie rozmowy są organizowane. Wtedy należy ponieść koszty dojazdu, które mogą sięgać nawet kilkuset złoty.

Certyfikaty i wizy

Po udanej rozmowie kwalifikacyjnej przychodzi czas na uzyskanie obowiązkowych certyfikatów dla osób chcących podjąć pracę na morzu, czyli: „Zintegrowany kurs bezpieczeństwa (STCW)” oraz „Problematyka ochrony na statku” . W zależności od ośrodka, który wybierzemy za oba kursy zapłacimy od 1000 do 1300 zł. Do tej kwoty należy doliczyć jeszcze ewentualne koszty noclegów i dojazdów.

Większość armatorów wymaga także uzyskania amerykańskiej wizy łączonej C-1/D dla członków załogi statku lub samolotu. Opłata to „jedyne” 640 zł plus koszty dojazdu do ambasady.

Na koniec należy się jeszcze ubiegać w Urzędzie Morskim o wydanie Książeczki Żeglarskiej. Koszt 50 zł + wysyłka.

Badania medyczne

Inną kategorię kosztów stanowią badania medyczne, które musimy zrobić w celu uzyskania Międzynarodowego Świadectwa Zdrowia. Ilu armatorów, tyle różnych wersji świadectw, dlatego też trudno jednoznacznie oszacować ile będzie nas ono kosztować. Wersja podstawowa to około 300 zł, natomiast rozbudowane świadectwa, które wymagają wielu dodatkowych badań mogą nas kosztować nawet 800 zł. Doliczyć do tego należy jeszcze ewentualne koszty dojazdów do lekarzy wyznaczonych przez armatorów, którzy swoje gabinety lekarskie mają zazwyczaj w miejscowościach nadmorskich.

Niektórzy armatorzy mogą wymagać od nas także uzyskanie popularnej żółtej książeczki, czyli Międzynarodowej Książeczki Szczepień oraz kilku szczepień np. na żółtą febrę i tężec.

Transport do portu wejścia

Co raz większa liczba armatorów opłaca transport do i ze statku. Czasem jednak pojawiają się jeszcze oferty pracy, w których armator informuje, że pokrywa koszta tylko po zakończeniu okresu próbnego lub pierwszego kontraktu. Warto wziąć to pod uwagę przy aplikowaniu na daną pozycję, bo cena biletu lotniczego na drugi koniec świata może być ogromna.

Podsumowanie

Nazwa:Koszty minimalne:Koszty maksymalne:
Razem:1 990 zł6 080 zł
Dojazd na rozmowę kwalifikacyjną0 zł300 zł
Certyfikaty1 000 zł1 600 zł
Wiza C-1/D 640 zł800 zł
Książeczka Żeglarska50 zł80 zł
Międzynarodowe Świadectwo Zdrowia300 zł1 000 zł
Międzynarodowa Książeczka Szczepień0 zł300 zł
Transport do portu wejścia0 zł2 000 zł

Po słowie

Wydanie kwoty 2-3 tysięcy złoty przed wejściem na statek może nieco odstraszać. Warto jednak pamiętać, że na statki jedzie się głównie po to by zarabiać pieniądze. Nawet jeżeli coś pójdzie nie tak to już wypłata po pierwszym miesiącu pracy powinna pokryć z nawiązką wszystkie wcześniejsze wydatki. Nie mówiąc już o wspomnieniach z miejsc, które w międzyczasie uda nam się zobaczyć.